Matkailijan kannattaa automatkallaan keskittyä tankkauspaikan valinnan lisäksi auton kulutukseen

Kesällä monen lomalaisen mieli halajaa automatkalle esimerkiksi Pohjoismaihin tai Manner-Eurooppaan. Jos lomamatkalla ajaa 1 500 kilometriä (2 x 750 km), niin silloin kotimaan automatkailun vaihtoehtoja ovat Ruotsi, Norja tai Tanska. Jos autolautta vie suoraan esimerkiksi Saksaan, niin 1 500 - 2 000 kilometrin ajolla yltää Saksan lisäksi Hollantiin, Belgiaan, Tsekkeihin tai Puolaan. Etelä-Eurooppaan ajelevan matkailijan mittariin kertyy esimerkiksi Barcelonan tai Rooman kohdalla yhteensä noin 6 000 kilometriä Ruotsin halki ajettaessa.

Lomamatkan polttoainelaskun hintaan vaikuttaa luonnollisesti menoveden hinta, mutta hyvin merkityksellinen seikka on myös loma-auton kulutus. Lisäksi polttoainelaskun suuruuteen vaikuttaa se, kulkeeko menopeli bensiinillä vai dieselillä. Kun 50 litran tankillinen maksaa Pohjoismaissa keskimäärin 366 mk (95 E)/ 275 mk (diesel), niin Manner-Euroopassa tankillinen maksaa keskimäärin 317 mk (95 E)/ 226 mk (diesel). (Huom. Irlannissa polttoaineen hinta on korkeampi kuin, mitä tilastoista ilmenee.)

Etelä-Euroopan 6 000 kilometrin reisuulla tankin joutuu täyttämään 6 litran kulutuksella 7,2 kertaa ja 12 litran kulutuksella 14,4 kertaa. Kulutuksen vaikutus on siis erityisen merkityksellinen. 6 000 kilometrin ajomatkalla kulutuseron vaikutus on noin 2 200 markkaa. Luonnollisesti ajotavan valinnalla voi lisäksi joko lisätä tai vähentää kulutusta.

ChartObject 50 litran tankkilla ajaa (km) lähde: Rahatieto

Paljonko 50 litran tankillinen dieseliä tai beniiniä maksaa maittain.

ChartObject tankillinen dieseliä (50 litraa diesel) lähde: Rahatieto ja ÖKKL

ChartObject tankillinen bensiiniä (50 litraa 95 E) lähde: Rahatieto ja ÖKKL

Viimeksi päivitetty 4.6.2001 Päivittäjä SRT Oy

Paluu