Euroautoilijan bensalasku on 1500 kilometriä kuukaudessa eli 18 000 vuodessa ja seitsemän litran kulutuksella (mm. Nissan Almera, Citroen Xsara, Opel Astra, Megane Scenic, Toyota Corolla, VW Golf 1,4-1,6 koneilla) ajavalle autoilijalle kallistunut puolessa vuodessa euromaissa keskimäärin 561 markalla eli 8 prosenttia vuositason muutoksena ilmaistuna. Hollannissa, Ranskassa, Saksassa ja Suomessa autoilijan bensalasku on noussut euroalueen keskiarvoa selvästi enemmän. Korkeimpia inflaatiolukuja esittelevässä Irlannissa ei sen sijaan ole kuluttajahinnat nousseet kovin merkittävästi.
Dieselautoilijan menovesi kuluttajahinnoilla tarkasteltuna on noussut selvästi enemmän kuin bensiinin hinta. Markoissa muutokset jäävät tosin alhaisemmasta lähtötasosta johtuen pienemmiksi kuin bensiinin kohdalla. Keskimäärin autolijan diesel maksaa nyt esimerkissämme 613 markkaa enemmän eli vaikutus puolessa vuodessa on ollut 12 prosenttia vuositasolla tarkasteltuna. Suomessa muutos on ollut muita euroalueen maita suurempi. Myös Espanjassa, Hollannissa, Ranskassa ja Saksassa muutokset ovat olleet keskimääräistä lukua kovemmat. Dieselin kuluttajahinnalla tarkasteltuna Irlannissa muutokset ovat olleet keskiarvoa alhaisemmat.
Taulukossa vuosimuutos markkoina ja prosentteina (hintataso 10/99-3/00).
95 E (18 000 km/7 l/100 km) | muutos 6 kk | muutos % |
alankomaat | 958 | 12,3 |
belgia | 542 | 7,6 |
espanja | 416 | 7,5 |
irlanti | 214 | 3,6 |
italia | 554 | 7,4 |
itävalta | 630 | 9,9 |
luxemburg | 580 | 10,2 |
portugali | 0 | 0,0 |
ranska | 781 | 10,5 |
saksa | 693 | 10,1 |
suomi | 806 | 10,4 |
keskimäärin | 561 | 8,1 |
lähde: Rahatieto sekä Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto | ||
Diesel (18 000 km/7 l/100 km) | muutos 6 kk | muutos % |
alankomaat | 819 | 15,3 |
belgia | 466 | 9,1 |
espanja | 580 | 13,1 |
irlanti | 529 | 9,6 |
italia | 554 | 9,3 |
itävalta | 554 | 11,0 |
luxemburg | 680 | 15,8 |
portugali | 0 | 0,0 |
ranska | 832 | 15,4 |
saksa | 756 | 14,7 |
suomi | 970 | 18,5 |
keskimäärin | 613 | 12,0 |