KULUTTAJAHINTAINDEKSIN PAINOT MAITTAIN 1999

Vuosittain vahvistetaan maakohtaisesti kuluttajahintaindeksiä laskettaessa sovellettavat painoarvot, jotka vaikuttavat siis tuoteryhmäkohtaisesti eri tavoin, eri maiden kohdalla kokonaisindeksiin. Tätä kautta ne vaikuttavat euroalueen (E11) kuukausittain julkaistavaan yhdenmukaistettuun kuluttajahintaindeksiin.

Euroalueen maista Belgiassa, Espanjassa, Ranskassa, Irlannissa, Italiassa, Portugalissa ja Suomessa elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien painoarvo on pääryhmistä suurin. Saksan ja Hollannin kohdalla taasen asuminen on yksittäisistä pääryhmistä suurin. Luxemburgin kohdalla vaikuttaa eniten liikenne ja Itävallan kohdalla hotellit, kahvilat ja ravintolat.

Juuri nyt Itävallan kohdalla talviturismi kärsii lumivyöryjen aiheuttamista ongelmista. Myös liikenne on ollut vaikeuksissa Alppiseuduilla, joten sen seurannaisvaikutukset voivat heijastua myös Luxemburgin lukuihin. Mitä seurannaisvaikutuksia on lennonjohtajien lakolla Suomen kuluttajahintaindeksiin. Eri maiden pääluokittaisia arvoja tarkastelemalla saa hieman suuntaa siitä, mitä maiden talouksissa näillä tapahtumilla voi olla vaikutusta kuluttajahintoihin. Edellä kuvatut tapahtumat vaikuttavat enemmän niiden maiden talouksiin, joissa hotellit, kahvilat ja ravintolat- sekä liikennepääryhmien painot ovat suuremmat.

Sähkön käyttö on ollut kovasta talvesta johtuen ennätyksellistä Suomessa. Kuinka paljon tällä on vaikutusta Suomen kuluttajahintaindeksiin, kun asuminen, lämpö ja valopääluokan paino on 169,67 eli 17 prosentin luokkaa kokonaisindeksistä. Toisaalta kevään alennusmyynnit ovat vaikuttaneet vastakkaiseen suuntaan. Siinä muutama esimerkki siitä, minkälaista pohdintaa alla olevan taulukon avulla voi harjoittaa.

Suomessa kuluttajahintojen joulukuun 1998 ja tammikuun 1999 kuukausimuutokset ovat olleet miinusmerkkisiä. Seuraavassa ovat pääluokittain Tilastokeskuksen toimeksiannostamme keräämät painot maittain vuonna 1999.

pääryhmäBelgiaSaksaEspanjaRanskaIrlantiItaliaLuxemburgHollantiItävaltaPortugaliSuomi
elintarvikkeet ja alkoholittomat juomat204,29152,46275,44182,90216,32181,64158,10166,78143,96248,38189,38
alkoholijuomat ja tupakka37,8450,0231,8043,0089,7429,8446,8052,1139,5636,0178,43
vaatetus ja jalkineet87,2279,77114,3564,4062,97107,3791,9076,0981,4879,5655,92
asuminen, lämpö ja valo157,14215,64111,95153,5075,82105,84139,90198,34140,86108,92169,67
huonekalut, kalusteet, kodinhoito ja koneet91,6281,7964,6973,2055,88107,02130,2098,4197,3386,8856,89
terveyden- ja sairaudenhoito8,713,718,435,906,8917,793,506,724,013,3916,12
liikenne137,21155,87145,63180,70124,29157,16165,10137,77145,00228,47163,06
viestintä23,6924,8215,8322,8019,2326,6916,1024,2621,5124,2325,26
kulttuuri ja vapaa-aika122,36121,1869,3097,10122,4775,71114,40134,69111,4241,51121,82
koulutus02,501,243,106,998,821,604,894,201,142,03
hotellit, kahvilat ja ravintolat70,4854,09117,8086,80176,58107,5073,0052,50160,77100,7383,3
muut tavarat ja palvelut59,4458,1543,5486,6042,8073,0859,4047,4449,9040,8138,12
pääryhmien painot yhteensä10001000100010001000100010001000100010001000

Paluu