Hintaesimerkit kertovat kuluttajahintojen sekä kulutuksen verotuksen eroista suurissa euromaissa, Suomessa ja Ruotsissa

Helmikuussa 2002 on kerätty Espanjasta, Ranskasta, ja Saksasta vakioiduista tuotteista kootut kuusi hintakoria, joiden avulla kuvataan Suomen eurohinta- tasoa suuriin euromaihin verrattuna. Euroalueen ulkopuolelta on Ruotsista kerätty vastaavat hinnat, jolloin saadaan vertailupohjaa laajennettua. Hintakorit kuvaavat päivittäisiä ostoksia, vapaa-aikaa, muita ostoja, puhtaustuotteita, nautintoaineita ja makeisia. Kaikissa koreissa on käytetty tunnettuja merkkejä ja samoja pakkauskokoja tai samaa esittäjää, ostopaikkaa tai samaa elokuvaa. Muodostamalla yksittäisistä tuotteista hintakorit saadaan eliminoitua yhden tuotteen liiallista vaikutusta. Näin syntyy hintaesimerkit, jotka kertovat suuntaa eurohintojen tasoista eri euromaissa. Luonnollisesti hinnat vaihtelevat myös maiden sisällä, mutta ostopaikat on valittu samankaltaisiksi kaikissa maissa.

Hintaeroja syntyy eniten verotuksen kautta ja mukana on vertailumaiden osalta kaksi kuvaa erilaisista arvonlisäprosenteista maittain. Näiden avulla saa lisäinformaatiota veron vaikutuksesta kuluttaja- hintoihin vertailumaissa. Verotuksen vaikutusta voi hahmotella alla oleviin kuuteen hintakoriin.

Kori 1: leffalippu, BigMac-ateria, Lewis-farmarit ja CD-levy.

Kori 2: hammasharja ja -tahna, shampoo ja hoitoaine.

Kori 3: aspirin, strepsils,laastari ja tupakka.

Kori 4: viinapullo, viski, konjakki ja ginipullo.

Kori 5: perunalastut, kindermunapakkaus, suklaapatukka ja jäätelö.

Kori 6: Coca-cola, banaani, instantkahvi ja teepakkaus.

Korit 1-6 yhteensä.

Viimeksi päivitetty 8.3.2002 Päivittäjä SRT Oy Paluu